State Of Art

De geschiedenis van State of Art gaat terug tot aan 1936, toen de Albert Westerman Sr. met zijn zus een breiatelier opende. Het merk State of Art werd opgericht in 1987 door Albert Westerman Jr. Sinds dat moment zijn het modemerk en klassieke sportauto’s onlosmakelijk met elkaar verbonden.

In 1936 startte Albert Westerman Sr. samen met zijn zus een breiatelier. Op dezelfde grond als waar nu nog steeds het hoofdkantoor staat. Een muur van de oude fabriek staat nog overeind en is in het nieuwe pand zichtbaar.

In het begin produceerden werknemers jarenlang gebreide babykleding in het atelier van zo’n 200 m². In de jaren die volgden werd het vloeroppervlak gestaag groter. Ook kregen de werkneemsters steeds geavanceerdere machines tot hun beschikking, waarmee de productie flink omhoog ging en de complexiteit van de ontwerpen kon worden vergroot. Tussen 1975 en 1980, toen Albert Westerman Jr. eenmaal was aangesteld als algemeen directeur, is het roer omgegooid. De fabriek stapte over naar het produceren van bovenkleding voor kinderen en volwassenen. Deze kleding was te vinden in de winkels van grote ketens als C & A, Amici, P & C, de Bijenkorf en M & S Mode. Vanaf het jaar 1986 werd kleding uitgebracht onder de naam State of Art. Later werd besloten dat met dit merk de wereld moest worden veroverd. Alles vanuit dezelfde locatie in Lichtenvoorde sinds 1936.

Door de jaren heen heeft het bedrijf diverse varianten in naam en logo gehad. De verschillende ontwerpstijlen samen geven een mooi overzicht van de tijdsgeest en de ontwikkeling die het bedrijf heeft doorgemaakt.

Sinds 1936 lag de nadruk van het breiatelier van de familie Westerman op babykleding. Het familiebedrijf kreeg midden jaren 80 de naam Albert Westerman Groep en de hoofdactiviteit van de organisatie veranderde. Meer concurrentie, andere stoffen als badstof en minder geboorten zorgden ervoor dat het roer om moest. Albert Westerman wist een opkomende markt aan te boren met de productie van onder andere pullovers. Vanaf 1987 werden deze modellen uitgebracht onder drie eigen merken, State of Art, Collumn en Tender(grass). Toen het bedrijf minder zelf ging produceren en meer ging distribueren, werd uiteindelijk gekozen om met het sterkste merk verder te gaan: State of Art. Niet toevallig is dit ook het merk waarin de classic-carspassie van Albert Westerman het meest tot uitdrukking komt. In 1994 opende de eerste State of Art-shop zijn deuren in Almelo.

Jaarlijks ontwikkelt State of Art acht collecties kleding voor mensen met een actieve lifestyle. De passie voor stijlvolle modern-classicskleding in combinatie met de klassieke autosport valt al jaren in de smaak en de liefde voor klassiekers zit in de genen van het merk verankerd. Met sportieve, eigentijdse en comfortabele mode blijft State of Art ook de vele komende jaren nog ‘a statement of style’.

state-of-art-classic-logo-menswear

© 2017 Henk Dekker Mode